بررسی میزان تفکر استراتژیک مدیران ارشد و تأثیر آن برعوامل ایجاد کننده مزیت رقابتی(منبع محور) در بانک
برچسب ها:
تفکر استراتژیک برنامه ریزی استراتژیک خلاقیت و شهود مزیت رقابتی و عوامل ایجاد کننده مزیت رقابتیپایان نامه بررسی میزان تفکر استراتژیک مدیران ارشد و تأثیر آن برعوامل ایجاد کننده مزیت رقابتی(منبع محور) در بانکدانلود پروژه بررسی میزان تفکر اس
بررسی میزان تفکر استراتژیک مدیران ارشد و تأثیر آن برعوامل ایجاد کننده مزیت رقابتی(منبع محور) در بانک
دسته بندي : مدیریت
جزئیات و دریافت
گزارش فایل
تحقیق حاضر با عنوان بررسی میزان تفکر استراتژیک مدیران ارشد و تأثیر آن برعوامل ایجاد کننده مزیت رقابتی(منبع محور) در بانک از سری تحقیق های رشته مدیریت
میباشد. این تحقیق در 225صفحه با فرمت Word
(قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد نگارش شده است و همچنین این تحقیق آماده چاپ و پرینت جهت
استفاده دانشجویان می باشد.===================================================================================تمامی
فایل های سیستم، توسط کاربران آن آپلود می شود. اگر در فایلی تخلفی مشاهده
کردید و یا مالک پروژه ای بودید که از وجود آن در سایت رضایت نداشتید با
ما تماس بگیرید، در اسرع وقت به گزارش شما رسیدگی می شود.neginfile.ir@gmail.com
info@neginfile.ir===================================================================================قسمتهایی کوتاه از متن:چکیده تفکر استراتژیک مهم دیدن چیزی است که که دیگران نمی بینند،کشف یک نیاز نهفته به معنای کشف یک فرصت جدید است و این مفهوم اساس نوآوری در کسب وکار به شمار می آید.منافع اصلی یک نوآوری به کسی تعلق دارد که نیازهای نهفته در محیط را زودتر از دیگران کشف کند و بهتر از دیگران به آن پاسخ گوید.تفکر استراتژیک عبارت است از: استفاده از چهارچوبهای مختلف ذهنی،که هنوز بسیاری از آنها برای بررسی و تحلیل و در نهایت تصمیم گیری موقعیتهای استراتژیک ناشناخته اند.جهان امروزی دنیای کسب و کار و تغییر است. با بررسی متون مدیریتی، می توان گرایش عمومی به تغییر مستمر را مشاهده کرد. تغییر مستمر نشانه بارز قرون بیست و بیست و یک می باشد. آلوین تافلر این روند را مرگ ثبات لقب داده است و آن را با شوک آینده در ارتباط می داند. لازمه بقاء در کسب و کار امروزی داشتن چیزی برای ارائه یا همان مزیت رقابتی است. دنیای رقابت بی رحم است و هرکس که نتواند در کمترین زمان ممکن خود را با روند تحولات سازگار نماید محکوم به فنا در محیط رقابتی امروز می باشد. اینچنین اموری، مورگان، نظریه پرداز معروف را به بحث در مورد چگونگی ایجاد و توسعه مزیتهای رقابتی جدید در کسب و کار، وا داشته است. در حالت کلی می توان گفت، مزیت رقابتی عامل بقاء و در مرحله بعدی موفقیت می باشد. تفکر استراتژیک نیز کلید دستیابی به مزیت رقابتی است. هدف اصلی اين تحقیق، بررسی میزان تفکر استراتژیک مدیران بانک تجارت و تاثیر آن بر عوامل ایجاد کننده مزیت رقابتی (منبع محور)در بانک تجارت می باشد. مدلی که در این تحقیق از آن استفاده شد مدلی ترکیبی می باشد که از ترکیب دو مدل براساس نظریات جین لیدکا و مایکل پورتر می باشد که بر پایه آن سعی گردیده که میزان تفکر استراتژیک مدیران ارشد و تاثیر آن را بر عوامل ایجاد کننده مزیت رقابتی(منبع محور) در بانک تجارت سنجیده شود. روش تحقیق حاضر از نظر روش ،پیمایشی واز حیث هدف، کاربردی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر مديران ارشد بانك تجارت می باشد که تعداد آنها 46 نفر است .از 46 نفر حاضر 3نفر امکان جوابگویی نداشتندو بخاطر اين وضعيت جامعه آماري 43 نفر مي باشد، با توجه به محدود بودن حجم جامعه آماری ، کل جامعه آماری به عنوان جامعه مورد بررسي در نظر گرفته شده است. جهت جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه تفکر استراتژیک و مزیت رقابتی(منبع محور) استفاده شد. در اين تحقيق براي تعيين روايي ابزار جمع آوري اطلاعات از روايي نمادي يا صوري استفاده گرديد. براي آزمون پايايي پرسشنامه از آزمون آلفاي كرونباخ استفاده شده است. براساس اين روش با يك مطالعه مقدماتي روي 30 كارمند در حوزه جامعه مورد بررسي و با استفاده از نرم افزار آماري spss ميزان پايايي سؤالات تفكر استراتژيك و عوامل ايجاد كننده مزيت رقابتي (منبع محور) بترتيب 867/0 و 933/0 بدست آمد. برای آزمون تاثیر هر متغیر مستقل بر متغیر وابسته این فرضیه ها از آزمون رگرسیون استفاده شده است. نتايج حاصل بيانگر آن است كه اغلب ابعاد تفکر استراتژیک بر روی برخی از ابعاد عوامل ایجاد کننده مزیت رقابتی(منبع محور) در بانک تجارت تأثير مثبت داشتند.مقدمه در محيطي كه ويژگي آن، پيچيدگي و تغيير مستمر است، گفته مي شود كه ظرفيت نوآوري و تفكراستراتژيك واگرا، بسيار بيشتر از برنامهريزي استراتژيك محافظه كارانه و همگرا، به عنوان هسته مركزي خلق مزيت رقابتي به حساب مي آيند. اما به نظر مي رسد هم تفكر استراتژيك و هم برنامه ريزي استراتژيك هر دو نياز امروزي سازمانها باشند. باوجود محيط غير قابل پيش بيني و به شدت پيچيده و رقابتي، ظرفيت تفكر استراتژيك خلاقانه و واگرا در سطوح چندگانه سازماني، به عنوان هسته مركزي خلق و حفظ مزيت رقابتي،حساب مي آيد(Lietdka,1998,p.32). تفكراستراتژيك فرآيندي خلاقانه و واگرا بوده و با چشمانداز و دورنماي طراحي شده توسط رهبران سازمان مرتبط است اين امرمستلزم فراتر رفتن انديشه مديران از عمليات روزمره باهدف تمركز برقصد ونيت استراتژيك بلند مدت مورد نظر براي كسب و كار است تفكراستراتژيك فعاليتهايي چون گردآوري اطلاعات، تحليل و بحث وتبادل نظر در خصوص شرايط حاكم بر سازمان و درشركتهاي داراي فعاليتهاي متنوع، پاسخگويي به سؤالات اساسي در مورد پورتفوي سازمان راشامل ميشود، آبراهام لینکلن تفكراستراتژيك راشناسايي استراتژيهاي قابل اطمينان ويا مدلهاي كسب وكاري ميداند كه به خلق ارزش براي مشتري منجرشوند او معتقد است جستجو براي يافتن گزينه هاي استراتژيك مناسب، كه معمولاًبه عنوان بخشي از فرآيند مديريت استراتژيك انجام ميگيرد، درواقع نتيجه عملي تفكراستراتژيك است، (مشبکی و خزاعی ،1387، 106-107). از زمان آدام اسمیت که تئوری مزیت مطلق رامطرح کرد، اقتصاددان ان تمایل پیدا کردند تاعوامل مؤثر برعملکرد صنعت داخلی رابررسی کنند بعد ازآدام اسمیت، ریکاردو تئوری مزیت نسبی را ارائه کرد . ديويد ريكاردو اين ديدگاه را اصلاح كرد و مقولهاي را كه به “مزيت نسبي معروف شده مطرح كرد. منظور ديويد ريكاردو آن بود كه عوامل بازار، منابع كشور را به صنايعي سوق مي دهند كه كشور در آنها بيشترين بهرهوري نسبي را داشته باشد. یعني كشور ممكن است كالايي را وارد كند كه خودش مي تواند با هزينه كم توليد كند، ولي در توليد كالاي ديگري بهرهورتر باشد در تئوري ريكاردو، تجارت، مبتني بر تفاوت بهرهوري نيروي كار در كشورهاي مختلف بود. وي اين موضوع را به تفاوتهاي تشريح نشده در فضاي حاكم بر كشورهاي مختلف در زمينة صنايع گوناگون ارتباط ميداد. ريكاردو مسير درستي را انتخاب كرده بود ولي مفروضاتش به صنايع متكي بر منابع، كه عمدتاً از كارگر ساده و نيمهماهر استفاده ميكردند (و در قرنهاي هيجدهم و نوزدهم اهميت اصلي را داشتند) مربوط ميشد وجه غالب در تئوري “مزيت نسبي” مبتني بر مطالعات هكشرو اوهلين و اين فرض است كه ملل مختلف از تكنولوژي معادلي برخوردارند و تفاوت آنها از فراواني عوامل توليد، از قبيل زمين، نيروي كار، منابع طبيعي و سرمايه، ناشي مي شوداين عوامل دادههاي اوليه براي توليد هستند. كشورها مزيت نسبي متكي بر منابع را در صنايعي به دست ميآورند كه در آنها از منابعي كه در آن كشورها فراوان است بيشترين استفاده را به عمل ميآورند. آنها اين كالاها را صادر ميكنند و كالاهايي را كه در آنها مزيت نسبي ندارند وارد ميكنند. براي مثال، كشورهاي برخوردار از نيروي كار فراوان و ارزان، مثل كره جنوبي، كالاهاي كاربر از قبيل تجهيزات الكترونيكي را صادر ميكنند و كشورهاي برخوردار از منابع اولية فراوان و زمينهاي گستردة قابل كشت، محصولات مبتني بر آنها را صادر ميكنند. سوئد در صنعت فولاد بدين دليل پيشرفته است كه ذخاير قابل توجهي با كمترين ناخالصي دارد و همين موجب ميشود كه محصول مرغوب توليد كند(حسینی و پناهی ،1386،153-151).فهرست مطالبچکیده: 1فصل اول: كليات تحقيق مقدمه 3بیان مسئله 4اهمیت و ضرورت تحقیق 6اهداف تحقیق 7چارچوب نظري تحقيق 7مدل تحليلي تحقيق 8فرضيه های تحقيق 11.قلمرو تحقيق 12 محدوديت تحقيق 13تعريف مفهومي متغيرها 13تعريف عملياتي متغيرهای تحقیق 14فصل دوم: ادبیات تحقیق بخش اول : تفکر استراتژیک 17مقدمه 17تعریف تفکر استراتژیک: 18مدلي برای آموزش استراتژیک 19عناصر تفكر استراتژيك 23تفکر استراتژیک خاستگاه برنامه ریزی استراتژیک 24تعریف برنامه ریزی استراتژیک 24فرآیند برنامه ریزی استراتژیک: 25خصوصیات و فواید برنامه ریزی استراتژیک 26اجزاء مورد نیاز جهت برنامه ریزی استراتژیک 27ابزارهای برنامه ریزی استراتژیک 28تفکر و برنامه ریزی استراتژیک 28تفکراستراتژیک در مقابل برنامه ریزی استراتژیک 30وابستگی و هم ترازی اساسی 32برخی کمبودها و محدودیتهای تفکر و برنامه ریزی استراتژیک 33یک راه کار مناسب جهت عملکرد بهتر 34برنامه ریزی استراتژیک طی زمان های متمادی در قالب تفکر استراتژیک تکامل یافته است 34برنامه ریزی استراتژیک یک تفاوت اساسی را به وجود می آورد 35چارچوب رابیک کیوب مدلی از برنامه ریزی استراتژیک با محوریت تفکر استراتژیک 36آیا تفکر استراتژیک با برنامه ریزی استراتژیک سازگار است؟ 37دلایل اهمیت برنامه ریزی و تفکر استراتژیک جهت کاربرد مکملی باهمدیگر 39فاکتورهای اساسی موفقیت دربرنامه ریزی و تفکر استراتژیک و به کارگیری آنها 40بازنگری درباره مدیریت استراتژیک جدید 41جایگاه خلاقیّت و شهود در تفکر استراتژیک 42خلاقیت استراتژیک: 43انواع تفکر و متفکران: 46تفکر خلاقانه و آنالیزگرا: 48خلاقیت یک عامل کلیدی در شکل گیری استراتژی می باشد: 51تفکر شهودی و نقش و اثرات آن در تفکر استراتژیک 51راهکارهای شهودی کلاسیک می باشند: 55تفکر استراتژیک بستر توسعه استراتژیک منابع انسانی در سده 21 56تعریف توسعه استراتژیک منابع انسانی 57مفهوم توسعه استراتژیک منابع انسانی و کاربردآن 58فرضیات و فلسفه توسعه استراتژیک منابع انسانی 59رابطه بین برنامه های کسب وکار، برنامه های منابع انسانی و توسعه منابع انسانی 59تفاوتهای بین آموزش سنتی و توسعه استراتژیک منابع انسانی 61خصوصیات توسعه استراتژیک منابع انسانی 61ارتباط دهی توسعه منابع انسانی واستراتژی 62نقش فرهنگ سازمانی در توسعه تفکر استراتژیک 63فرهنگ و مكاتب فرهنگي مديريت استراتژيك 64ضرورت ارتباط بین استراتژی و فرهنگ و ساختار 67فرهنگ سازماني و تفكر استراتژيك : 68تاثير فرهنگ بر روي الگوهای شناختی : 69ساخت فرهنگي كه مشوق تفكر استراتژيك باشد 69بخش دوم: مزیت رقابتی 71مقدمه: 71مزيت رقابتي و منشأ آن 72انواع مزیت رقابتی 80جایگاه و مدل رقابتی 87اساس ماهیت رقابت: 88منابع یک سازمان یا شرکت چه چیزهایی می باشد؟ 89کاربرد فناوری اطلاعات در ایجاد مزیت رقابتی 91مزيت رقابتي پايدار در بازارهاي اينترنتي 92روشهای شناسایی عوامل راهبردی در ایجاد مزیت رقابتی: 98روشهای شناسایی عوامل داخلی راهبردی: 99الف:رویکرد زنجیره ارزش: 99ب)رویکرد وظیفه ای: 99دلیل توجه به منابع انسانی به عنوان عاملی برای مزیت رقابتی 100کسب مزیت رقابتی با ایجاد سازمان یادگیرنده: 106بانک،بازاریابی و مزیت رقابتی 108مروری بر 5 نیروی موثر بر رقابت در صنعت بانکداری 111بخش سوم: تاثیرتفکر استراتژیک بر مزیت رقابتی 114مقدمه 114چشم انداز سیستمی و مزیت رقابتی 114فرضیه های محرک(فرضیه محور بودن)و مزیت رقابتی 114تمرکز بر قصد(نیت)و مزیت رقابتی 115بخش چهارم: پیشینه تحقیق 115الف) تحقیقات انجام شده در خارج از کشور 115ب) تحقیقات انجام شده در داخل کشور 115فصل سوم: روش تحقيق روش تحقیق 118جامعه و نمونه آماری 119ابزار جمع آوري اطلاعات 119مقياسهاي پرسشنامه 122روايي و پايايي ابزار جمع آوري اطلاعات 122روش تجزیه و تحلیل داده های آماری 124بررسي نرمال بودن دادهها 124فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات مقدمه 127بخش اول: 128توصيف آماري سؤالات پرسشنامه 128بخش دوم: 133تجزيه و تحليل استباطي داده هاي آماري( آزمون آماري فرضيه هاي تحقيق) 133فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها مقدمه 199بحث و نتیجه گیری 199پیشنهادها 201منابع و مآخذ Abstract: 219پيوست ها 220
دسته بندی: مدیریت
تعداد مشاهده:
1044
مشاهده
کد فایل:11402
انتشار در:۱۳۹۶/۵/۱۶
حجم فایل ها:5050
اشتراک گذاری:
قیمت:
17,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
پرداخت و دریافت فایل
برچسب ها:
تفکر استراتژیک برنامه ریزی استراتژیک خلاقیت و شهود مزیت رقابتی و عوامل ایجاد کننده مزیت رقابتیپایان نامه بررسی میزان تفکر استراتژیک مدیران ارشد و تأثیر آن برعوامل ایجاد کننده مزیت رقابتی(منبع محور) در بانکدانلود پروژه بررسی میزان تفکر اس